Litania do Boga Ojca
Kyrie, elejson, Chryste, elejson, Kyrie, elejson.Chryste, usłysz nas, Chryste, wysłuchał nas.
Ojcze z nieba, Boże, zmiłuj się nad nami.
Duchu Święty, Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.
Boże, Ojcze nasz, któryś jest w niebie, przyjm uwielbienie nasze.
Boże, Ojcze nasz, wieczny i nieskończony, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, którego chwała przewyższa nasze pojęcie, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, doskonały i niezmienny, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, któryś jest początkiem i celem wszystkich stworzeń, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, który od wieków rodzisz umiłowanego Syna Swego – Słowo Swoje, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, któryś tak umiłował ludzi, żeś Syna Swego wydał na śmierć dla zbawienia naszego, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, którego najłaskawsza Opatrzność, czuwa i zachowuje, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, którego niepojętą świętość wysławiają aniołowie i święci w niebie, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, przez Ducha Świętego rządzący Kościołem Chrystusowym na ziemi, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, któryś nas stworzył na obraz i podobieństwo Swoje, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, godny najwyższej czci i najgłębszej miłości, przyjm uwielbienie nasze
Boże, Ojcze nasz, przez miłość Twoją ku Jezusowi Chrystusowi Synowi Twojemu – Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami.
Boże, Ojcze nasz, przez Wcielenie Syna Twojego Jezusa Chrystusa – Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami
Boże, Ojcze nasz, przez Mękę i Śmierć Syna Twojego Jezusa Chrystusa – Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami
Boże, Ojcze nasz, przez Zmartwychwstanie i Wniebowstąpienie Syna Twojego Jezusa Chrystusa – Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami
Boże, Ojcze nasz, przez niezliczone niekrwawe ofiary, jakie składa Ci za nas Twój Syn Jezus Chrystus – Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami
Boże, Ojcze, usłysz nas,
Boże, Ojcze, wysłuchaj nas,
Od pychy umysłu, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Od niewdzięczności i oziębłości względem Twojego Ojcowskiego serca, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Od niewierności wobec Twojego Syna Jezusa Chrystusa, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Od lekceważenia natchnień Ducha Twojego Świętego, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Od zwątpienia w najmiłosierniejszą miłość Twoją, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Od oschłości serca i zamknięcia się w sobie, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Pod płaszczem Swej najłaskawszej Opatrzności, zachowaj nas, Boże, Ojcze.
Umysł otwarty na prawdę Twoją, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Wolę zjednoczoną z Twoją wolą, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Zjednoczenie z Tobą coraz doskonalsze, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Wytrwanie do końca przy Tobie, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Gorliwość o zbawienie innych dusz, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Pokorę prawdziwej mądrości, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Umiłowanie czystości, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Prawdziwą radość serca zjednoczonego z Tobą, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Najdoskonalsze podobieństwo do Twego Syna Jedynego Jezusa Chrystusa, racz nam dać, Boże, Ojcze.
Boże, Ojcze, usłysz nas,
Boże, Ojcze, wysłuchaj nas,
Boże, Ojcze, zmiłuj się nad nami.
Litania do Boga Ojca
(z książki Nowy złoty ołtarzyk, Warszawa 1874)
Kyrie elejson, Chryste elejson, Kyrie elejson.
Ojcze Święty, usłysz nas, Ojcze Święty, wysłuchaj nas.
Ojcze nasz, który jesteś w niebie - zmiłuj się nad nami.
Ojcze Pana naszego Jezusa Chrystusa - zmiłuj się nad nami.
Ojcze miłosierdzia i Boże wszelkiej radości - zmiłuj się nad nami.
Ojcu, zgrzeszyliśmy przed niebem i ziemią - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, Boże, błogosławiony na wieki - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, w duchu i prawdzie uczczony - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, bez którego nikt nie wejdzie do Syna - zmiłuj się nad nami.
Ojcze chwały i Panie nieba i ziemi - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który posłałeś Syna swego na świat - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, którego człowiek w niebie i na ziemi sławi - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który wybrałeś nas za syny jeszcze przed stworzeniem świata - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który tajemnice swe Boże przed pysznymi świata tego ukrywasz, a objawiasz je pokornym i maluczkim - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, pobłogosławiłeś nas wszelkim błogosławieństwem niebieskim - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który odpuszczasz nam winy nasze - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który wybrałeś nas, abyśmy byli świętymi przed Obliczem Twoim - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który proszącym Ciebie dajesz ducha doskonałości - zmiłuj się nad nami.
Ojcze światłości, od którego wszelkie dobro pochodzi - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, gospodarzu nieustannie pracujący - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który uczyniłeś, że słońce złym i dobrym jednakowo przyświeca - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który tak nad sprawiedliwymi jak też nad niesprawiedliwymi opiekę Twą rozciągasz - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który wszystkie włosy głów naszych policzyłeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który własnemu Synowi swemu nie przepuściłeś, ale Go za nas wszystkich wydałeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, któryś nas powołał do towarzystwa Syna swojego - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który przygotowałeś nam Królestwo Syna Twojego - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który cząstki świętych Twoich godnymi nas uczyniłeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który do godów synowskich i nas powołałeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który umiłowawszy nas, wydzieliłeś nam radości wieczne - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który tak umiłowałeś świat, że Syna swego Jednorodzonego dla zbawienia naszego wydałeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który wielkim głosem z nieba, Syna swego miłować i słuchać rozkazałeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który sobie w Synu swoim dobrze upodobałeś - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, któremu podobało się dać królestwo Boże - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, którego Oblicze Aniołowie zawsze oglądają - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który ażebyś sługę swego wykupił, wydałeś Syna - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który taką okazałeś nam miłość, iż synami Twymi nazywamy się i jesteśmy - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który chciałeś nas, uczynić podobnymi obrazowi Syna Twojego - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który jesteś nad wszystkim, we wszystkim i w nas wszystkich - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który wybranym Twoim, jeszcze przed stworzeniem świata, przygotowałeś królestwo niebieskie - zmiłuj się nad nami.
Ojcze wszystkich ubogich, wdów i sierot - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, który sądzisz bez względu na osoby, według spraw każdego - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, w którego domu są liczne mieszkania - zmiłuj się nad nami.
Ojcze, łaskawy, cierpliwy i wielkiego miłosierdzia - zmiłuj się nad nami.
Bądź nam miłościw - przepuść nam, Panie.
Bądź nam miłościw - wysłuchaj nas, Panie.
Od wszelkiego złego - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od grzechu każdego - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od mocy szatańskiej - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od wszelakich pokus i okazji do złego - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od zasadzek nieprzyjaciół dusz naszych - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od gniewu, nienawiści i każdej złej woli - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od grożących niebezpieczeństw grzechowych - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od wszelakich przeciwników i nieprzyjaciół duszy i ciała - wybaw nas, Ojcze Boże.
Od zguby wiecznej - wybaw nas, Ojcze Boże.
Przez najwyższą mądrość Twoją, którą napełniasz bezdenne przepaści - wybaw nas, Ojcze Boże.
Przez niezmienną potęgę Twoją, którą wszystko z niczego stworzyłeś - wybaw nas, Ojcze Boże.
Przez słodką Opatrzność Twoją, którą wszystkim kierujesz - wybaw nas, Ojcze Boże.
Przez wieczną miłość twoją, którą świat ukochałeś - wybaw nas, Ojcze Boże.
Przez nieskończoną dobroć Twoją, którą wszystko napełniasz - wybaw nas, Ojcze Boże.
My grzeszni, Ciebie Boga prosimy - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Aby Imię Twoje zawsze i wszędzie się święciło - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Aby nam pozwolił wejść do królestwa Twojego - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Aby zawsze spełniała się wola Twoja, tak w niebie, jako i na ziemi - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Abyś nam chleb nasz codzienny zawsze dać raczył - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Abyś nas pod cieniem Twych skrzydeł zachować i ze wszelkiej pokusy wybawić raczył, Abyś nas od wszelkiego złego wybawić raczył - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Abyśmy to, o co z ufnością prosimy, skutecznie otrzymać mogli - wysłuchaj nas, Ojcze Boże.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata - przepuść nam, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata - wysłuchaj nas, Panie.
Baranku Boży, który gładzisz grzechy świata - zmiłuj się nad nami.
Modlitwa: Boże, który we wszystkich synach Kościoła Twego, Chrystusa Syna swego głosem, oznajmiłeś się być czcicielem dobrych nasion i wybranych winnic, udziel, prosimy Cię, wiernym Twoim, których nazywasz winnicą i dobrym nasieniem, aby za odrzuceniem ciernia i kąkolu, stali się godnym Ciebie owocem. Boże, nienaruszona chwało i światłości wieczna, wejrzyj łaskawie na ciało Twego Kościoła, aby dzieło zbawienia ludzkiego spokojniej mogło się wypełniać i aby zwalczyć świat i jego wszelką przewrotność. Przez Pana naszego Jezusa Chrystusa Syna Twego Jedno-rodzonego. Amen.
Książka do nabożeństwa przez Jaśnie Ośieconego Księcia Prymasa Mieczysława Hrabiego Leduchowskiego,
Arcybiskupa gnieźnieńskiego i poznańskiego aprobowana i dyecezyanom zalocona
Litania do Boga Ojca
Kyrie eleison. Chryste eleison. Kyrie eleison.
Chryste, usłysz nas. Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z Nieba Boże, zmiłuj się nad nami.
Synu, Odkupicielu świata, Boże, zmiłuj się nad nami.
Duchu Święty, Boże, zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Stwórco Nieba i Ziemi – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, w Twojej Mądrości i Potędze – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Stworzycielu Aniołów – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Chwało i Celu naszej wędrówki – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Chwało Świętych w Niebie – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Chwało stworzenia – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Opatrzności Boża na naszej drodze – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, w niezliczonych Swych przymiotach – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Nieogarniony, Litościwy w Swym Miłosierdziu – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Nieoszczędzający Syna Swojego dla naszego odkupienia – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Dający nam Matkę Syna Swojego – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Serdeczny, Czuły i Kochający – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Delikatniejszy niż dziecko – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Żarliwy i Płomienny – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Czysta Miłości – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Najdoskonalszy nasz Boże – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Niezgłębiony w uświęcaniu wszystkich i wszystkiego – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Wszechmocny i pełen Łaskawości – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Ogarniający wszystkich Swą Czułą Opieką – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Patrzący na nas przez Rany Syna Swojego – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Objawiający wszelkie Tajemnice Boże – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Opiekujący się Kościołem i stworzeniem – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, nasza Pociecho i Nagrodo – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Rozkoszy zbawionych i Duchów czystych – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Nadziejo zbawiających się – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Niewyczerpany w Swych Cudach – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, nieskończenie Mądry w Swych Zrządzeniach – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Najmilszy, Najczulszy i Przedziwny – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Dający zawsze Dobre i Mądre Rady – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Czysta Sprawiedliwości – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Dający natchnienie naszej pobożności – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Wiedzący o wszystkim – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Widzący wszystko i wszędzie – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, przed którym nic ani nikt się nie ukryje – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Perło Najcenniejsza – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze przedwieczny, Niedający z nikim, ani z niczym się porównać – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Dochowujący Przymierza na wieki – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Obietnico zawsze się wypełniająca – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Słowo zawsze się spełniające – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, z Sercem gorejącym, jak ogień gorącym – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Rozsiewający Cnoty dla dusz pokornych – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Klejnocie Najcenniejszy – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Dający nam ze Swej Pełni – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, zawsze Hojny dla proszących Cię zgodnie z Twoją Wolą – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Źródło Życia i Świętości – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, grzechami naszymi Raniony – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Boże Pokorny i wielkiej Godności – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Źródło wszelkiej Pociechy – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Oczekujący na nasze dobre czyny – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Natchnienie Świętych – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, mój Ojcze i Pasterzu – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Przewodniku, Doradco i Opiekunie – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Broniący uciśnionych – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Przyjacielu mój i Boże – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Hojny, Oświecający Swój Kościół – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, zawsze o nas Dbający – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Najsprawiedliwszy i Najroztropniejszy – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Przyjmujący i Słuchający naszych próśb i jęków – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Wypełniający wszystko, co powiedziałeś – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Królu rodzin – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Rządco Kościoła – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Rozkoszy wszystkich Świętych – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Usprawiedliwienie nasze na Sądzie Bożym – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Miłości wszystkich stworzeń – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
Ojcze Przedwieczny, Nadziejo w Tobie umierających – ulituj się i zmiłuj się nad nami.
P. – Tyś Chwałą Twojego ludu wiernego.
W. – Dający Zbawienie i Życie wieczne.
Módlmy się: Wszechmogący Ojcze Przedwieczny kocham Cię, na ile zdołam Cię kochać, jako Twoje stworzenie. Pozwól, bym mógł Cię kochać, wielbić i chwałę Ci oddawać, tak, jak mi na to pozwolisz. Proszę o pomoc w realizowaniu Twego Planu Odwiecznej Twojej Miłości. Amen.
Litania do Boga Ojca
Ojcowskie serce Boga – ukryj mnie
Opieko ojcowskiej miłości – otaczaj mnie
Czułe dłonie Ojca – obejmijcie mnie
Światło Ojcowskich oczu – rozjaśniaj moje ciemności
Dotyku Ojca – uzdrawiaj mnie
Słowo Ojca – stwarzaj mnie na nowo
Duchu Ojca – tchnij na mnie
Synu Ojca – kochaj mnie
Miłosierdzie Ojca – spalaj mnie
Życie Ojca – wskrzeszaj mnie
Miłości Ojca – wyrzeźbij mnie
Ogniu Ojca – ogrzej mnie
Niewinności Ojca – ożyw we mnie ducha dziecięctwa Bożego
Pamięci Ojca – czuwaj nade mną
Obecności Ojca – bądź moją otuchą
Słodyczy Ojca – nasyć mnie
Wodo Ojca – wypełnij mnie
Usta Ojca – przekazujcie mi prawdę Bożą
Troskliwości Ojca – otwórz mnie na dobroć
Bliskości i bezpieczeństwo Ojca – spłyńcie na mnie
Czystości Ojca – przywróć mi godność
Szlachetności Ojca – bądź moim skarbem
Wrażliwości Ojca – ukaż mi piękno
Delikatności Ojcowska – rozbrajaj mnie
Radości Ojca – stop mój smutek
Łzy Ojca – nawracajcie mnie
Ramiona Ojcowskie – przygarniajcie mnie
Kolana Ojca – bądźcie moim odpoczynkiem
Policzku Ojca – bądź moim portem
Mocy Ojca – bądź moją skałą
Tarczo Ojcowskiej mądrości – uwolnij mnie od głupoty
Czasie Ojca – przepływaj we mnie
Wierności Ojca – ugruntuj mnie
Cierpliwości Ojca – bądź moją ostoją
Tkliwości Ojca – stop moją nieczułość
Wolności Ojca – stwórz we mnie nowe przestrzenie
Cierpienie Ojca – znajdź we mnie miejsce na krzyż
Stopy Ojca – kierujcie moimi krokami
Pokoro Ojca – zniwecz moją pychę
Ufności Ojcowska – złóż mnie w Twoim sercu
Ojcze, Stwórco – pokazuj mi Siebie
Wolo Ojca – stwórz we mnie zgodę na miłość
Chwało Ojca – objawiaj się we mnie
Ty, który jesteś moim Ojcem Ty, który stwarzasz z miłości Ty, który jesteś dla dzieci
Ty, który całujesz nasze stopy Ty, który dajesz nieustannie
Bądź uwielbiony
Bądź wywyższony
Bądź ukochany
Abba, ufam Tobie, Wierzę Ci, Kocham Ciebie, Amen.
MAŁA LITANIA DO BOGA OJCA
Kyrie eleison, Chryste eleison, Kyrie eleison.
Chryste, usłysz nas, Chryste, wysłuchaj nas.
Ojcze z nieba, Boże - zmiłuj się nad nami.
Synu Odkupicielu świata, Boże - zmiłuj się nad nami.
Duchu Święty, Boże - zmiłuj się nad nami.
Święta Trójco, Jedyny Boże - zmiłuj się nad nami.
Źródło życia trynitarnego - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Początku wszystkiego, co istnieje - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Stwórco aniołów i ludzi - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Mocy, która wszystko podtrzymujesz - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Mądrości, która wszystkim kierujesz - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Łasko, która wszystko przenikasz - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Miłości, która wyzwalasz ku jedności - dziękujemy Ci, Wszechmogący nasz Ojcze!
Ty jesteś Bogiem miłosierdzia - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty tęsknisz za powrotem Twoich zagubionych dzieci - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty posyłasz Twojego Syna jako Zbawiciela - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty stajesz się małym w Jezusie z Nazaretu - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty mówisz do ubogich i maluczkich - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty pragniesz z Jezusem na krzyżu - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty dajesz nam nowe życie przez zmartwychwstanie Twojego Syn - kochamy Cię, Łaskawy nasz Ojcze!
Ty objawiasz się w pięknie natury - uwielbiamy Cię, Wspaniały nasz Ojcze!
Ty pozwalasz się poznać przez czystość serc - uwielbiamy Cię, Wspaniały nasz Ojcze!
Ty dajesz swojego Ducha przez Pismo Święte Ty dajesz siebie samego w uczcie ofiarnej Twojego Syna - uwielbiamy Cię, Wspaniały nasz Ojcze!
Ty pozostajesz blisko nas przez trynitarną obecność w tabernakulum - uwielbiamy Cię, Wspaniały nasz Ojcze!
Ciebie czcimy w prawach natury Twojego stworzenia Zjednoczeni z Tobą przez nasze pełne miłości oddanie się Twojej Boskiej woli - uwielbiamy Cię, Wspaniały nasz Ojcze!
P. Wysławiam Cię, Ojcze, Panie nieba i ziemi, że zakryłeś te rzeczy przed mądrymi i roztropnymi
W. A objawiłeś je prostaczkom.
P. (K. Módlmy się.) Ukochany Ojcze w niebie, dziękujemy Ci za to, że przez Jezusa Chrystusa stworzyłeś nas i odkupiłeś. Przez Niego objawiłeś nam Twoje ojcowskie serce. Przez NIEGO i z NIM i w NIM pragniemy całym naszym życiem dać odpowiedź na Twoją nieskończoną miłość i z pomocą
Ducha Świętego podążać ku Tobie jako Twoje ufne dzieci. Amen.
Imprimatur Kuria Diecezjalna w Kielcach
Nr OJ-162/98 z dnia 27 VI 1998 r.
Wikariusz Generalny Ks. Jan Szarek
Na zlecenie Stowarzyszenia Arka Ocalenia powstała wersja nutowa wraz z harmonizacją Litanii do Boga Ojca.
Kompozycja nutowa wykonała – Irena Skakuj
Harmonizacją wykonał – Piotr Wierzchałek
Czujemy wielką potrzebę modlenia się nią, a że bliska nam jest muzyka–zarówno ze względu na sferę zawodową jak i pasję–chcielibyśmy, aby muzyczne opracowanie wspomnianej litanii uzyskało aprobatę Władz Kościelnych i mogło dzięki niej być wykorzystywane podczas liturgii.
Autorką Litanii do Boga Ojca jest Regina Grzybowska
A więc autorką Litanii do Boga Ojca jest Regina Grzybowska. Urodziła się w 1910 roku w Odessie na Krymie. Była córką lekarza Mikołaja i Ludwiki (pochodzącej z hrabiów litewskich). Z zawodu nauczycielka - po wyższych studiach pedagogicznych. Jej życie było wyjątkowo trudne z powodu braków materialnych oraz słabego zdrowia. Majątek matki został skonfiskowany za udział rodziny w Powstaniu Styczniowym. Ojciec zginął w 1920 roku w czasie wojny bolszewickiej. Z Odessy wróciła razem z matką, praktycznie nieprzygotowana do nowych warunków, w jej rodzinne strony do Lidy. Były prawie zupełnie ograbione. Regina, zdolna i ambitna, zwróciła na siebie uwagę instytucji charytatywnych, które umożliwiły jej wykształcenie. Niestety jako nauczycielka pracowała zaledwie osiem lat. Potem udzielała trochę korepetycji. W 1946 roku przyjechała jako repatriantka do Włocławka. Dalszą pracę i rozwój zahamował stan zdrowia. Chorowała na gruźlicę, anemię, chorobę Parkinsona, na raka. Zmarła w straszliwych cierpieniach w 1975 roku. Pochowana została na cmentarzu we Włocławku. Była człowiekiem głębokiej wiary, cierpiała bez buntu, kochała Boga i ufała Mu bezgranicznie. Mając na względzie chwałę Bożą i duchowy pożytek ludzi, pragnęła rozpowszechnienia Litanii do Boga Ojca i zatwierdzenia jej przez Kościół.
Nad Litanią do Boga Ojca - Biskup Roman Andrzejewski
Litania, gdzie poprzez śpiew możemy wyciszyć się, podziękować, pomodlić się. Nabożeństwo jest połączone z muzyką już od samego początku chrześcijaństwa. Litania śpiewana sprawiają, że czujemy się bliżej Boga. Ważne jest to wtedy, kiedy czujemy się zagubieni i nieszczęśliwy.
Pieśni są jednym z najważniejszych elementów polskiej tradycji, folkloru i kultury. Na przestrzeni wieków powstały tysiące pieśni, które wychwalały Boga i motywowały do pracy. Bogactwo polskiej pieśni jest tak duże, że nie sposób ich dokładnie zliczyć. Do czasów nam współczesnych przetrwało tysiące pieśni o charakterze religijnych, Żadna kultura nie ostoi się bez muzyki i pieśni, dlatego tak istotne jest podtrzymywanie w naszej pamięci pieśni, jako Dziedzictwa
Bóg Ojciec w teologii mówi się o Bogu, że jest transcendentny i immanentny, czyli istniejący zarówno poza światem i niezależnie od świata, jak i w świecie. Świat istnieje dzięki Niemu i w Nim. – Stary Testament musiał najpierw nauczyć ludzi, że Bóg jest transcendentny: przekracza wszystko i jest ponad wszystkim, i zbliżać się do Niego należy ze czcią.
Rok duszpasterski 1998/99, trzeci rok bezpośredniego przygotowania do Wielkiego Jubileuszu Zbawienia Roku 2000, zgodnie z listem apostolskim Jana Pawła II Tertio millennio adveniente (n. 49-54)1 oraz programem Komisji Duszpasterskiej Episkopatu Polski,2 jest poświęcony - jak wiadomo - Osobie Boga Ojca. Dało to okazję do podjęcia szeregu inicjatyw duszpasterskich3 oraz do ukazania się wielu publikacji, zarówno o charakterze popularyzatorskim,4 jak i naukowym.5 W tym nurcie widzieć też trzeba opublikowanie Litanii do Boga Ojca. Ukazała się ona w książce na temat Modlitwy Pańskiej,6 w tygodniku katolickim „Niedziela”7 i w oddzielnej broszurce ze wstępem popularnonaukowym.8
W tych dwóch ostatnich publikacjach zaznaczałem, że takiej lub podobnej litanii nie spotkałem w żadnej książce do nabożeństwa, w żadnych modlitewnikach, również w zbiorku, który nosi tytuł 100 litami.9 Na początku kwietnia 1999 roku, od dyrektora Biblioteki im. Księży Chodyńskich we Włocławku, ks. K. Rulki, dowiedziałem się o istnieniu innej Litanii do Boga Ojca, umieszczonej w książce do nabożeństwa pt. Nowy złoty ołtarzyk, wydanej w Warszawie w 1874 roku.10 Egzemplarz tej książki został mi udostępniony dzięki uprzejmości ks. prof. Stanisława Librowskiego i należy do jego zbiorów rodzinnych. Litania ta została - stwierdzić to można po dokładniejszym przejrzeniu innych publikacji - przedrukowana z drobnymi zmianami z książeczki pt. Trzy dni poświęcone Bogu, wydanej w Wilnie w 1862 roku." Ukazała się teraz w tygodniku „Niedziela”.12
Widać, że kult Boga Ojca był żywy w niektórych okresach, choć nie tak rozpowszechniony jak kult Syna Bożego i Ducha Świętego, by nie powiedzieć, że był zapomniany, bo kto czci Syna, czci również Ojca: „Ja i Ojciec jedno jesteśmy” (J 10, 30), „Ja jestem w Ojcu, a Ojciec we Mnie” (J 14, 10 i 11), „Kto zobaczył Mnie, zobaczył również i Ojca” (J 14, 9).
Po opublikowaniu jednej i drugiej litanii otrzymałem szereg listów z Polski i z zagranicy,13 w których autorzy informują mnie o zbieranych przez siebie tekstach różnych litanii w wielu językach oraz o próbach redagowania nowych wersji tej modlitwy pod wpływem sugestii spowiednika.14 W miesięczniku „Vita consecrata”, który jest poświęcony życiu konsekrowanemu, ukazała się też Litania do Boga Ojca „zmawiana (sic!) słowami adhortacji Vita consecrata”.15 Widać już, że rok Boga Ojca może zaowocować nie tylko rozwojem kultu
Pierwszej Osoby Trójcy Przenajświętszej, ale również refleksją teologiczną, pastoralną, ascetyczną, twórczością literacką i artystyczną. Warto by dokonać w przyszłości analizy tego dorobku i jego wpływu na życie Kościoła. Słuszna jest tu myśl Johna F. Kraśnickiego, który w liście do mnie z 13 V 1999 wyraża nadzieję, że z takiej twórczości będzie można wydobyć obraz Boga Ojca, jaki się kryje w głębi umysłowości dzisiejszego człowieka i odpowiednio ukierunkować działania duszpasterskie, również wśród rolników.
W sytuacji, kiedy coraz więcej pojawia się publikacji na temat Boga Ojca i Jego czci, niniejszy artykuł ograniczy się jedynie, rzecz zrozumiała, do analizy przechowywanego u mnie przez lata tekstu Litanii do Boga Ojca i do pobieżnego porównania z tekstem podanym w Nowym złotym ołtarzyku, zostawiając szersze omówienie litanii, jakie się ukazują, na czas po roku Boga Ojca. Artykuł ma na celu przedstawienie kompozycji literackiej i analizę teologiczną nowej Litanii do Boga Ojca, wskazanie na jej wartość jako świadectwa dla historii duchowości chrześcijan, którzy przeżyli gehennę XX wieku, oraz na korzyści ascetyczne dla tych, którzy zagłębią się w treść litanijnych wezwań. Najpierw jednak słowo o samym tekście Litanii'16, ojej pochodzeniu i autorstwie.
Pochodzenie Litanii do Boga Ojca i jej autorstwo
Tekst Litanii do Boga Ojca powierzony mi został przed dwudziestu laty, gdy byłem profesorem Wyższego Seminarium Duchownego we Włocławku i spowiednikiem sióstr ze Zgromadzenia Wspólnej Pracy od Niepokalanej Maryi, przez jedną ze starszych penitentek z prośbą, bym - jeśli będzie ku temu okazja i uznam to za właściwe - dokonał jej publikacji. Litania ta była spisana na maszynie. Mam jej pierwszy egzemplarz maszynowy i jedną kopię. Dołączony był również krótki życiorys autorki (3/4 strony maszynopisu) i stwierdzenie, że „mając na względzie chwałę Bożą bardzo pragnęła zatwierdzenia Litanii przez Kościół i rozpowszechnienia jej z pominięciem nazwiska autorki”. Ten tekst leżał przez lata w moim biurku. Nieraz brałem go do ręki, czytałem, modliłem się przy jego pomocy, rozmyślałem nad zawartą w nim treścią.
Obecny rok duszpasterski, poświęcony Osobie Boga Ojca, uznałem za najbardziej stosowny moment do publikacji Litanii. Szanując wolę Zmarłej, umieściłem tekst Litanii, bez podawania jej autorstwa, w aneksie do rozważań na temat „Ojcze nasz”,17 a dla celów naukowych podałem jedynie odpowiednią informację o jej autorstwie we wstępie tej książki.18 Zaznaczyłem tam, że Jeśli ten tekst będzie w przyszłości przedrukowywany, to - mam nadzieję - też zachowany zostanie ten uświęcony tradycją obyczaj”.19 Taka bowiem praktyka stosowana jest w Kościele, że przy tekstach modlitw nie podaje się autorów. Jedynie przy niektórych modlitwach ze względu na świętość oficjalnie uznaną (np. św. Tomasz z Akwinu) lub na autorytet moralny (np. ks. Piotr Skarga, Jan Paweł II, Matka Teresa z Kalkuty) podawane jest autorstwo. Również racje naukowe, jak np. usunięcie pewnej luki w zakresie wiedzy, mogą wskazywać na potrzebę ujawnienia takiego autorstwa. Tym motywem kierowałem się, podając imię i nazwisko autorki we wstępie do rozważań o Modlitwie Pańskiej i w niniejszym artykule. W popularnym zaś wydaniu tejże Litanii ograniczyłem się tylko do podania imienia autorki i pierwszej litery nazwiska.20
A więc autorką Litanii do Boga Ojca jest Regina Grzybowska. Urodziła się w 1910 roku w Odessie na Krymie. Była córką lekarza Mikołaja i Ludwiki (pochodzącej z hrabiów litewskich). Z zawodu nauczycielka - po wyższych studiach pedagogicznych. Jej życie było wyjątkowo trudne z powodu braków materialnych oraz słabego zdrowia. Majątek matki został skonfiskowany za udział rodziny w Powstaniu Styczniowym. Ojciec zginął w 1920 roku w czasie wojny bolszewickiej. Z Odessy wróciła razem z matką, praktycznie nieprzygotowana do nowych warunków, w jej rodzinne strony do Lidy. Były prawie zupełnie ograbione. Regina, zdolna i ambitna, zwróciła na siebie uwagę instytucji charytatywnych, które umożliwiły jej wykształcenie. Niestety jako nauczycielka pracowała zaledwie osiem lat. Potem udzielała trochę korepetycji. W 1946 roku przyjechała jako repatriantka do Włocławka. Dalszą pracę i rozwój zahamował stan zdrowia. Chorowała na gruźlicę, anemię, chorobę Parkinsona, na raka. Zmarła w straszliwych cierpieniach w 1975 roku. Pochowana została na cmentarzu we Włocławku.
Była człowiekiem głębokiej wiary, cierpiała bez buntu, kochała Boga i ufała Mu bezgranicznie. Mając na względzie chwałę Bożą i duchowy pożytek ludzi, pragnęła rozpowszechnienia Litanii do Boga Ojca i zatwierdzenia jej przez Kościół.21
Kompozycja Litanii do Boga Ojca
Litania do Boga Ojca nawiązuje swoją budową do starożytnego gatunku literackiego, używanego w liturgii.22 Ta forma modlitwy znana była w religii pogańskiej, jak o tym świadczy wzmianka u Laktancjusza.23 Jak wskazuje nazwa grecka - litaneia - była używana do wyrażenia błagania, żarliwej prośby i znaczy prawie tyle, co łaciński odpowiednik: supplicatio (modlitwa błagalna)24 lub rogatio (modlitwa wstawiennicza).25
Ta modlitwa jest złożona z wezwań o charakterze pochwalnym i błagalnym, skierowanych do Boga lub świętych. Ten, kto przewodniczył nabożeństwu (biskup, kapłan, diakon lub kantor), wypowiadał prośby, a lud powtarzał jak refren odpowiednią formułę błagalną o opiekę lub wstawiennictwo, np. „zmiłuj się nad nami”, „przepuść nam, Panie”, „módl się za nami”. Kiedy ta modlitwa była recytowana lub śpiewana w czasie procesji, zwłaszcza od mniejszego kościoła do większego, często w połączeniu z psalmami pokutnymi, odpowiedzi wiernych nadawały jej szczególnie uroczysty charakter. Litania zaczynała się od wezwań do poszczególnych Osób Trójcy Świętej, a potem wskazywane były przymioty, na które powoływał się proszący, by wymodlić jakąś łaskę. Niewątpliwie litania pod względem kompozycyjnym przypomina niektóre psalmy, np. 118(117), 136(135) czy wołania niewidomych: „Zmiłuj się nad nami, Synu Dawida” (Mt 9, 27) i trędowatych: „Jezusie, Mistrzu! Zmiłuj się nad nami!” (Łk 17, 13), a także początek Mszy świętej. Taki charakter mają też używane w Kościele bizantyjskim ektenie, akatysty i molebeny26, a w obrządku łacińskim prośby zanoszone do Boga Ojca w ramach modlitwy wiernych, kończące się niekiedy śpiewem „Kyrie elejson”.
Litania do Boga Ojca składa się z sześciu części: wstępu (prooemium) o charakterze inwokacji, części adoracyjnej (chwalebnej), części suplikacyjnej (błagalnej), części oratoryjnej, części prekatoryjnej lub rogatoryjnej i zakończenia. W Litami do Boga Ojca z Nowego złotego ołtarzyka brak jest części adoracyjnej, a po krótkiej inwokacji zaczyna się zaraz część błagalna.
Wstęp zawiera dziewięć tradycyjnych wezwań, podobnie jak w innych litaniach: zaczynając od formuły greckiej „Kyrie, elejson / Chryste, elejson / Kyrie, eleison”, poprzez prośbę do Chrystusa o wysłuchanie modlitwy i prośbę o zmiłowanie, skierowaną do poszczególnych Osób Boskich, aż do wezwania „Święta Trójco, Jedyny Boże, zmiłuj się nad nami”.
W części chwalebnej jest trzynaście wezwań odwołujących się do pewnych przymiotów Bożych i okazanych nam łask. Każde wezwanie kończy się prośbą: „Przyjm uwielbienie nasze”.
Część błagalną tworzy pięć wezwań podkreślających miłość Ojca do Syna Bożego i tajemnice Jego życia: wcielenie, mękę i śmierć, zmartwychwstanie i wniebowstąpienie oraz niekrwawe ofiary Mszy świętej. Na te wezwania pada odpowiedź: „Ciebie błagamy, zmiłuj się nad nami”
Przejściem do następnej części są dwa zawołania: „Boże Ojcze, usłysz nas / Boże wysłuchaj nas”. W Nowym złotym ołtarzyku są w tym miejscu dwa inne wezwania: „Bądź nam miłościw, przepuść nam, Panie / Bądź nam miłościw, wysłuchaj nas, Panie”.
Część oratoryjną tworzy siedem próśb o zachowanie pewnego status quo czystości wewnętrznej: sześć o obronę przed negatywnymi postawami duchowymi i jedna prośba o zachowanie pod płaszczem Opatrzności. Te prośby kończą się słowami: „Zachowaj nas, Boże Ojcze”. W Nowym złotym ołtarzyku jest w tej części dziewięć próśb o wybawienie zaczynających się od przyimka „od” i sześć zaczynających się od przyimka „przez”. Wszystkie te prośby kończą się odpowiedzią: „Wybaw nas, Ojcze Boże”.
W części prekatoryjnej jest dziewięć próśb o dary duchowe, potrzebne do wytrwania przy Bogu. Kończą się refrenem: „Racz nam dać, Boże Ojcze”. W Nowym złotym ołtarzyku część prekatoryjna zaczyna się wprowadzeniem: „My grzeszni, Ciebie Boga prosimy, wysłuchaj nas, Ojcze Boże”. Potem następuje sześć próśb i refren: „Wysłuchaj nas, Ojcze Boże”.
Całość Litami jest uwieńczona wezwaniem do Boga Ojca: „Boże Ojcze, usłysz nas / Boże Ojcze, wysłuchaj nas / Boże Ojcze, zmiłuj się nad nami”. W Nowym złotym ołtarzyku jest najpierw potrójna inwokacja do Baranka Bożego i wezwanie z początku litanii: „Ojcze Święty, usłysz nas / Ojcze Święty, wysłuchaj nas / Kyrie, elejson / Chryste, elejson / Kryrie, elejson”.
Porównując Litanię do Boga Ojca z innymi litaniami, można stwierdzić, że pod względem kompozycyjnym nie odbiega ona od przyjętych powszechnie wzorów i ma - podobnie jak budowa listu czy hymnu - charakter mowy, tym razem skierowanej do samego Boga, wspieranej słowami otoczenia (chóru). Jedynie zakończenie Litanii do Boga Ojca różni się od tradycyjnego schematu, gdzie jest zwykle inwokacja do Baranka Bożego, a tu zgodnie z przyjętym celem - kieruje wezwanie wprost do Boga Ojca. Kompozycję cechuje logiczna zwartość i pewna gradacja wezwań: na początku uwielbienie, a na końcu prośba. Wstęp jest rodzajem pozdrowienia, po którym następuje uwielbienie Boga, potem błaganie - najpierw odwołanie się do Jego wielkoduszności i dopiero prośby. Tu znowu gradacja: najpierw prośby o zachowanie od negatywnych postaw, a na końcu ufne i pokorne wołanie o potrzebne dary duchowe oraz apel w formie trzykrotnej prośby o wysłuchanie. Tytuł „Boże Ojcze” w zasadniczym korpusie Litanii (a więc poza wstępem, gdzie jest raz inwokacja „Ojcze z nieba, Boże”) powtórzony jest aż 39 razy (biblijne „czterdzieści bez jednego”!), czyli w każdym wezwaniu. Przy głośnym, chórowym czytaniu stwarza wrażenie ciągłego, ufnego wołania dzieci do Ojca. W Litanii do Boga Ojca pochodzącej z Nowego złotego ołtarzyka brak jest części adoracyjnej, choć jej elementy, często dość interesujące, znaleźć można w innych częściach, np. „Ojcze światłości, od którego wszelkie dobro pochodzi”, „Ojcze, gospodarzu nieustannie pracujący”. W Nowym złotym ołtarzyku są na końcu dwie modlitwy, czego nie ma w tekście Litanii tu omawianej.
Już ta krótka analiza wskazuje, że autorka miała znajomość budowy dzieła literackiego, jakim jest litania, i trzymała się przyjętych zasad kompozycyjnych, choć zdobyła się na innowację, jaką jest niewątpliwie część adoracyjna Litanii.
Analiza teologiczna
Z litanijnych wezwań wyłania się ciepły obraz Boga jako Ojca, który jest w niebie i którego Opatrzność nad wszystkim czuwa. Wśród przymiotów boskich wymienione zostały: wieczny i nieskończony, doskonały i niezmienny, godny najwyższej czci i najgłębszej miłości. Jego chwała przewyższa nasze pojęcie. Jego niepojętą świętość wysławiają aniołowie i święci w niebie.
Bóg jest widziany jako początek i cel stworzeń, jako Ten, kto kocha ludzi, czego dowodem jest to, że stworzył ich na obraz i podobieństwo swoje oraz że swego Syna - Słowo swoje, które od wieków rodzi - wydał na śmierć dla naszego zbawienia. Przez Ducha Świętego rządzi też Kościołem Chrystusowym na ziemi.
Dowody miłości Boga względem człowieka, objawione w Jezusie Chrystusie, są też zachętą, by człowiek zwrócił się do Stwórcy z błagalnym wołaniem. Podkreślone są tu takie tajemnice, jak: wcielenie Jezusa Chrystusa, Jego męka i śmierć, zmartwychwstanie i wniebowstąpienie oraz niekrwawe ofiary Mszy świętej.
Przedmiotem modlitwy są dary duchowe: wolność od niewłaściwych postaw wewnętrznych (od pychy umysłu, od niewdzięczności i oziębłości względem ojcowskiego Serca Bożego, od niewierności wobec Jezusa Chrystusa, od lekceważenia natchnień Ducha Świętego, od zwątpienia w najmiłosierniejszą miłość Boga, od oschłości i zamknięcia w sobie) i postawy pozytywne, które pomogą w dochowaniu wierności Bogu (umysł otwarty na prawdę, wolę zjednoczoną z wolą Bożą, coraz doskonalsze zjednoczenie z Bogiem, wytrwanie do końca przy Bogu, gorliwość o zbawienie innych dusz, pokorę prawdziwej mądrości, umiłowanie czystości, prawdziwą radość serca zjednoczonego z Bogiem i najdoskonalsze podobieństwo do Jezusa Chrystusa). Zauważyć trzeba, że nie ma wprost prośby o dary materialne, potrzebne do życia, jak choćby pożywienie, pieniądze czy nawet zdrowie. Te sprawy ujęte są w ogólnej prośbie o bezpieczeństwo i opiekę, prośbie pełnej zawierzenia Ojcu niebieskiemu: „pod płaszczem swej najłaskawszej Opatrzności, zachowaj nas, Boże Ojcze”. Również w Nowym złotym ołtarzyku akcent spoczywa na wartościach duchowych, a spośród materialnych potrzeb - podobnie jak w Ojcze nasz wymieniona jest jedynie prośba o chleb powszedni: „Abyś nam chleb nasz codzienny zawsze dać raczył”.
Reasumując, można powiedzieć, że w tekście Litami do Boga Ojca widać poprawne ustawienie teologiczne: najpierw chwała Boga, a potem sprawy człowieka. Podkreślona jest mocno miłość Boga do ludzi i ogromna ufność w Opatrzność Bożą. Wiedząc, że autorka na skutek rewolucji bolszewickiej i wojen straciła cały majątek, można zrozumieć, że właśnie dlatego w ogóle nie uwzględniła potrzeb materialnych człowieka, ale je ogólnie - łącznie z osobistym bezpieczeństwem- zawierzyła Bożej Opatrzności. Mocny akcent położony jest na pokorę prawdziwej mądrości, na wolność od pychy umysłu, na umysł otwarty na prawdę. Choroby i ogromne cierpienia, jakie spotkały autorkę pod koniec życia, mają chyba swoje odbicie w litanijnych wezwaniach, by Bóg Ojciec zachował ją od niewdzięczności i oziębłości, od lekceważenia natchnień Ducha Świętego, od niewierności wobec Jezusa Chrystusa i od zwątpienia w najmiłosierniejszą miłość Boga. Autorka pragnie woli zjednoczonej z Bożą wolą, coraz doskonalszego zjednoczenia z Bogiem, umiłowania czystości, wytrwania do końca przy Bogu, prawdziwej radości serca zjednoczonego z Bogiem i wreszcie - co może być wyrazem ogromnego cierpienia - modli się o najdoskonalsze podobieństwo do Jezusa Chrystusa. Mimo cierpienia jest pełna ducha apostolstwa, prosi bowiem Boga, by zachował ją od oschłości i zamknięcia się w sobie, a nawet dał jej gorliwość o zbawienie innych dusz.
Porównując przechowywaną u mnie Litanię z innymi litaniami do Boga Ojca, które ostatnio napłynęły na mój adres, można również stwierdzić, że choć te ostatnie są bardziej rozbudowane i przeniknięte mocno duchem biblijnym, to jednak zawierają te same myśli teologiczne, tylko wyrażone innymi słowami i bardziej szczegółowo akcentujące niektóre przymioty Boga Ojca.
Korzyści ascetyczne
Litania do Boga Ojca, jak każda inna modlitwa, pobożnie odmawiana, może przynieść dużo duchowego pożytku wielu ludziom. Szczególnie zalecać by ją trzeba osobom tracącym nadzieję, pełnym zwątpienia i rezygnacji, jak np. rolnikom i przedstawicielom innych zawodów, ludziom, którzy w okresie przemian ustrojowych płacą nadmierne koszty. Ufna wiara w Opatrzność Bożą, wyrażona w litanijnych wezwaniach, nie pozwoli zwątpić w miłość Boga względem człowieka. Może podnieść na duchu tych, którzy zostali dotknięci cierpieniem i skłonić ich, by - na wzór Jezusa Chrystusa - ofiarowali je za zbawienie innych ludzi. Ta litania przywraca wiarę w sens cierpienia i ukazuje potrzebę jego przyjęcia dla pełniejszego zjednoczenia z Bogiem i upodobnienia się do cierpiącego Syna Bożego. Na litanijnych wezwaniach uczyć się można nie tylko mocnych podstaw duchowości chrześcijańskiej, ale przede wszystkim otwartości na Boga i ludzi, poprawnego ukierunkowania swego życia w zamęcie dzisiejszego świata na prawdziwe wartości, które nie ulegają dewaluacji mimo upływu czasu. Warto ją rozpowszechniać wśród ludzi w każdym wieku, zwłaszcza wśród chorych, w szpitalach, sanatoriach, domach opieki, a także pośród tych, którzy znajdują się w niebezpieczeństwie śmierci, a więc wśród górników, marynarzy, lotników, żołnierzy, policjantów.
Pisałem we Włocławku, 21 maja 1999, w XXXVIII rocznicę święceń kapłańskich.
Przypisy
Jan Paweł II, „Tertio millennia adveniente", Komentarz teologiczno-pastoralny w opracowaniu Rady Prezydium Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Sandomierz 1995.
Wierzę w Boga Ojca. Program duszpasterski na rok 1998/99, Katowice 1998.
Ojciec Święty Jan Paweł II rozpoczął cykl katechez o Bogu Ojcu. W wielu diecezjach i rodzinach zakonnych były konferencje duszpasterskie i sympozja na temat ojcostwa.
W prasie katolickiej ukazały się artykuły o problematyce ojcostwa, a wśród publikacji książkowych można wymienić m. in. trzy pozycje z Biblioteki Trzeciego Tysiąclecia jako oficjalne dokumenty Papieskiego Obchodu Wielkiego Jubileuszu Roku 2000: Abba, Ojcze, pod red. Komisji Liturgicznej Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1998; Bóg, Ojciec miłosierdzia, pod red. Komisji Teologiczno-Historycznej Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1998; Do Ciebie, Ojcze, pod red. Komisji Duszpastersko-Misyjnej Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Katowice 1998; a także J. Lafrance, Ojcze, powiedz mi słowo. Rozważania o modlitwie, Częstochowa 1998; K. Romaniuk, Być ojcem według Biblii, Warszawa 1998; W. Wermter, Tęsknota za Ojcem. O ojcostwie naturalnym i duchowym, Częstochowa 1999; Y. Gameau, Bóg Ojciec „który jest w niebie", Warszawa 1999; B. Borowski, J.L. Kontkowski, Z. Szymanek, Ojcze nasz, Kraków 1999; Rozmowy o. ojcach, najciekawsze cytaty, wybór tekstów i obrazów, H. Exley, Częstochowa 1995; Z. Trzaskowski, Imię Ojca. Antologia poezji o Bogu Ojcu, Kielce 1999; Ojcze nasz... Antologia tekstów o Bogu Ojcu, Tarnów 1999; Ojcze nasz któryś jest w niebie. Modlitewnik, Tarnów 1999.
Na przykład „Abba", Ojcze. W stronę Wielkiego Jubileuszu Roku 2000, Wrocław 1998. Również Communio 19(1999), 2(110), dwumiesięcznik Międzynarodowego Przeglądu Katolickiego, cały numer z marca-kwietnia tegoż roku poświęcił problematyce „Tajemnicy Ojca”; B. Nadolski, Chwała Ojcu. Doksologie w liturgii, Poznań 1999; Abyście znali Ojca waszego. Wierzę w Boga Ojca Wszechmogącego, Poznań 1999.
R. Andrzejewski, Ojcze nasz. Rozważania o Modlitwie Pańskiej nie tylko dla rolników, Włocławek 1998, s. 139-140.
„Niedziela” 42(1999) nr 11(14 III), s. 11.
Litania do Boga Ojca, wstępem poprzedził R. Andrzejewski, Włocławek 1999.
’ J.L. Kontkowski, 100 Litanii, Kraków 1995.
10 Nowy złoty ołtarzyk, w którym się zawierają modlitwy... hymny... pieśni... Nadto 164 Litanii, zebrał i ułożył ks. J.R., CM, wyd. 3, Warszawa 1874, s. 144-148.
11 P.W. Podlewski, Trzy dni poświęcone Bogu. Na przypomnienie czci naszej i chwały po- winnej Jemu, wyd. 2, Wilno 1862, s. 69-75.
12 „Niedziela”, 42(1999) nr 17(25 IV), s. 17.
12 „Niedziela”, 42(1999) nr 17(25 IV), s. 17.
13 M.in. p. John F. Kraśnicki z USA, zajmujący się litaniami od trzydziestu lat, przysłał mi, oprócz znanej mi już Litanii do Boga Ojca z Nowego złotego ołtarza, w którym jest 165 Litanji, Warszawa 1874 (a więc inne wydanie, choć z tego samego roku i sygnowane jako trzecie, bez deminutiwu „ołtarzyka”, lecz „ołtarza”, z jedną litanią więcej!), kserokopię jeszcze innej Litanii do Boga Ojca, przetłumaczonej na język angielski z czasopisma „Parole di vita” 1964, s. 234-240. Załączył też tekst litanii porannej do Pana Boga i litanii wieczornej, a także tekst Litanii do Boga Ojca w języku angielskim, francuskim i hebrajskim. Interesująca jest również Litania do Pana Boga, przedrukowana w książce Polskie litanie i suplikacje, Calvarianum 1995, s. 12-15, na podstawie wydania: Modlitewnik żołnierza polskiego według książeczki do modlitwy Konfederatów Barskich, wyd. ks. Gerard Szmyd, Lwów 1915, s. 125-137. Jest w tej ostatniej litanii sporo elementów duchowości wojskowej.
14 P. Pawlik, Boże Ojcostwo i macierzyństwo, „Jak Maryja”. Pismo Rycerstwa Niepokalanej Polski Północnej 1999, nr 6, s. 6: „Od pewnego czasu wielu osobom, które przychodzą na rozmowę, daję takie zadanie: «Ułóż litanię do Boga Ojcaw”. Tekst nowo napisanej litanii, złożonej ze stu wezwań i zredagowanej na podstawie Pisma Świętego i brewiarza, przysłała mi „Rycerka Niepokalanej z Gdańska”.
15 K. Wojtowicz, Ojciec życia konsekrowanego (Litania zmawiana słowami Pita consecrata), „Via consecrata” 2(1999) nr 3, s. 58-59.
16 Ilekroć w dalszym ciągu artykułu będzie używana nazwa Litania, to chodzić będzie o Litanię do Boga Ojca.
17 R. Andrzejewski, Ojcze nasz..., dz. cyt., s. 135-137.
18 Tamże, s. 13-15.
19 Tamże, s. 14.
20 Litania do Boga Ojca..., dz. cyt., s. 5.
21 R. Andrzejewski, Ojcze nasz..., dz. cyt., s. 14-15.
22 Por. F. Cabrol, Litanies, w: Dictionnaire d’Archeologie Chretienne et de Liturgie (cyt. DACL), t. 9, Paris 1930, kol. 1540-1571; E. Cattaneo, Litanie, w: Enciclopedia Cattolica, Cittf del Vaticano 1951, kol. 1419-1421; R. Lesage, Litania, w: Dizionario Pratico di Liturgia Romana, Roma 1956, s. 233-234; A. Adam - R. Berger, Pastoralliturgisches Handlexikon, Freiburg 1980, s. 313; B. Nadolski, Liturgika, t. 1, Poznań 1989, s. 105-107.
23 De mortibus persecutorum 16, 16.
24 U Euzebiusza znajduje się wzmianka, że cesarz Konstantyn, zanim rozpoczął bitwę, wznosił do Boga Utai (Pita Constantini, n. 14). Por. F. Cabrol, Litanies, w: DACL, t. 9, Paris 1930, kol. 1540.
25 Synod w Clovesho w 747 roku: Litaniae id est rogationes. Cyt. za F. Cabrol, Litanies, w: DACL, t. 9, Paris 1930, kol. 1540.
26 Tamże.
Instrukcja Instrukcja Konferencji Episkopatu Polski o muzyce kościelnej
10. W czynnościach liturgicznych każdy w zależności od święceń i funkcji pełni sobie właściwe zadanie: przewodniczący liturgii biskup lub prezbiter, diakon, lektor, psałterzysta, kantor, schola, chór, dyrygent, organista. Biskup diecezjalny jest pierwszym szafarzem Bożych misteriów w powierzonym mu Kościele, dlatego czuwa nad stosowaniem odpowiedniej muzyki liturgicznej. W parafii proboszcz, a w innych wspólnotach ten, kto w imieniu biskupa spełnia urząd pasterski, odpowiada za kształt liturgii i jej przygotowanie. Nieodzowna jest harmonijna współpraca wszystkich pełniących różne funkcje.
43. Godne pochwały jest zachowywanie istniejących i tworzenie nowych parafialnych zbiorów nutowych (organowych, chóralnych)
94. Na uznanie zasługują także wszelkie inicjatywy tworzenia bibliotek internetowych ze zbiorami muzyki sakralnej.
Instrukcja została zatwierdzona na 377. Zebraniu Plenarnym Konferencji Episkopatu Polski
Lublin, 14 października 2017 r.